Moje hrdinky ukazují, že po šedesátce život nekončí

13. 12. 2012 15:19:45
Hana Rebeka Šiander se po úspěchu románové prvotiny Brigita, která vyjde i v Dánsku, vrací na knižní trh s dalším románem. Kniha má opět v titulu ženské jméno, tentokrát Hedvika. Čtenář může sledovat osudy vdovy, která se po zjištění tíživé pravdy o svém manželovi uchýlí do hor, aby nakonec zjistila, že život má ještě pořád cenu. Román je také sondou do života horalů z krkonošské hraniční osady Pomezní Boudy.

Ještě pořád píšete víc stran denně než Michal Viewegh?

Narážíte na náš minulý rozhovor... Pracuji nyní na své třetí knize a snažím se psát sedm stránek denně. U Hedviky jsem byla v časovém skluzu. Abych stihla odevzdat rukopis nakladatelství včas, tak jsem psala i dvacet stránek denně (psala jsem dopoledne a večer). Ale to byla extrémní situace...

hedvikaprebal.jpg

Navazuje Hedvika na váš první román Brigita?

Ano, jistá návaznost zde je. Řekla bych, že mě stále zajímá téma ženy v letech, která stojí před mnoha životními výzvami, ačkoliv se na první pohled může zdát, že starší člověk má svůj život za sebou a už ho nic moc nečeká. Ráda bojuji s těmito nepravdivými stereotypy. Měla jsem a mám ve své blízkosti pár báječných žen, které jsou i ve vysokém věku společensky aktivní, spokojené a opravdu žijí naplno.

Měla jste ještě další inspiraci?

Román nezachycuje jen hlavní hrdinku, ale protože jsem děj umístila do Krkonoš, do osady Pomezní Boudy, kam jsem jezdívala s maminkou často na letní dovolené a toto místo jsem si velmi zamilovala, zachytila jsem i historii jedné místní německé rodiny po tři generace. Inspirovala jsem se historií Malé Úpy, kterou založili alpští dřevaři a první horalové, které povolal až z alpských částí tehdejší rakousko-uherské monarchie císařský nejvyšší hejtman Christoph Gendorf kolem roku 1566. Posledním z těchto tradičních dřevařů byl Reimund Sagasser, který prožil celý svůj život právě na Pomezních Boudách. Zemřel v roce 1993. Žil zde se svou manželkou Franciskou a dcerou Kristou Launovou Sagasserovou. Životem pana Reimunda Sagassera jsem se inspirovala a podle něj vytvořila jednu z postav a také ho ve své knize zmiňuji. Knihu jsem věnovala jeho manželce a jejich dceři.


Zahrajte si o román Hedvika

Hany Rebeky Šiander
v soutěži na Blog iDNES.cz
a získejte třeba dárek pro své blízké.

Odpovězte správně
na tři otázky
a zařadíme vás do slosování.
Výherce vylosujeme
v posledním předvánočním týdnu.

O čem román je?

Hlavní hrdinkou knihy Hedvika je třiašedesátiletá žena. Byla celý život spokojená. Prožila krásné manželství, s manželem vychovala dvě děti, které jsou již dospělé a mají svůj vlastní život. Hedvika se domnívala, že má svůj život pod kontrolou, je na něj zvyklá, ví, co čekat a už ji nic nepřekvapí. Jenže když náhle její manžel zemřel, dostává se do zcela nečekané situace, která zcela převrátí její poklidný život naruby. Už nic není tak, jak se dříve zdálo. A jako by toho nebylo málo, zjišťuje, že manžel před ní dlouhá léta tajil poměrně zásadní věc. Potýká se se smutkem, zklamáním, rozčarováním, snaží se bojovat se zradou a nedůvěrou. Dovolím si říci, že Hedvika se s celou situací vypořádá se ctí a to, co se zpočátku jevilo jako naprostá prohra, se obrátí v její vítězství.

Čerpala jste zkušenosti a zážitky také z toho, co jste viděla kolem sebe? O autobiografických prvcích lze u mladé ženy jako vy mluvit u románu o ženě po šedesátce jen těžko.

hrs.jpg
Inspirovala jsem se ženami ve svém okolí, které si zaslouží můj obdiv a úctu. Ty jsou právě ve věku mých hlavních hrdinek. Musím také prozradit, že v případě Hedviky se jedná o román, který zachycuje několik generací. Není to tedy kniha jenom o důchodcích, jak by si někdo mohl myslet. Dalšími postavami jsou rovněž třicátníci a čtyřicátníci a tak tam určitě nějaké autobiografické prvky budou.

Jak kniha vznikala?

Možná to bude pro mnohé překvapením, ale o knize nikdy nemám jasno předem. Zjistila jsem totiž, že si mnozí moji čtenáři myslí, že mám předem jasnou představu o tom, jak bude kniha vypadat – hlavní hrdinka románu a další postavy, prostředí, zápletka, jak všechno dopadne, ale to je omyl. Knihu vytvářím postupně a rozvíjím ji během psaní. Na začátku mám jen rámcovou představu o hlavní hrdince, o tom, kolik by jí mělo být let, jaký by měla mít charakter a jak by měla vypadat. Všechno podstatné tedy vyplyne až během psaní, kdy rozvíjím samotný příběh. Vidím ho před očima naprosto živě jako film, který jen přepíši do souboru v notebooku.

Jak úspěšná byla vaše prvotina Brigita?


hrbs.jpg
Hana Rebeka Šiander

se narodila
v roce 1979
v Hradci Králové. Během
života se věnovala mnoha
činnostem
a povoláním,
nejvíce ji však zaujala
práce
v médiích.

Oblíbila si hru se slovy
a práci s textem. Po mnoha
letech se
odhodlala splnit si
dávný sen a začala
psát knihy.

Je velkou obdivovatelkou
zlaté éry první republiky
a ctí
konzervativní hodnoty.

V současné
době žije střídavě v Praze
a Ústí nad Labem.

Brigita se prodává skvěle a mám z toho velkou radost. Občas dostávám dopisy od lidí, se kterými jsem se setkala na autogramiádách, a ti mi píší, jak se jim kniha líbila. Velmi mě potěší, když se někdo zcela náhodou dozví, že jsem napsala nějakou knihu, v e-mailové komunikaci se mě zeptá, kde si ji může zakoupit, a po několika týdnech od něho přijde nadšený e-mail. A že mám dát vědět, až mi vyjde i ta druhá, protože si ji nechce nechat ujít! Hodně lidí si knihu ode mě také nechává podepsat pro své známé k nejrůznějším svátkům, narozeninám či výročím.

Víte, kdo si Brigitu nejvíc kupoval?

To opravdu nevím... Ale hodně mi psaly právě čtenářky, které jsou zhruba v letech mé hlavní hrdinky (60 let, pozn.red). Také mi známí psali a volali, že knihu zakoupili jako dárek pro svoje maminky či babičky.

Máte přímé reakce čtenářek? Čtou Brigitu i muži?

Ano, mám přímé reakce, ale většinou jen od žen. Výjimkou je jeden dánský nakladatel, který je muž.

Jak se dostal dánský nakladatel ke knize vydané v Česku?

Je to ředitel jednoho dánského nakladatelství a na Brigitu narazil zcela náhodou na internetu. Byl jí velmi nadšen, takže nyní jednám o vydání knihy v dánštině.

Uvažujete také o e-knize?

Trefil jste se. V současné době jednám s jednou společností o vydání obou mých románů ve formátu e-knih.

Když píšete, věnujete veškerý čas psaní? To v dnešní době není jednoduché. Psaní vás uživí?

Ano, věnuji se psaní a občas také pracuji na korekturách textů rukopisů. Přála bych si, aby mě psaní uživilo. Velmi mě to baví. Na hrubém rukopisu Hedviky jsem pracovala tři měsíce, od května do července. Poté jsem dostala se věnovala redigování textu a korekturám. Kompletní kniha byla na světě za pět měsíců. Musím však připustit, že tento rok byl pro mě v osobním životě velmi těžký, potýkala jsem se s mnoha problémy, a to se opravdu velmi těžko píše. Proto jsem psaní knihy odkládala na klidnější období, jenže to jsem pak musela knihu napsat v relativně krátkém čase, abych dodržela termín odevzdání rukopisu nakladatelství.

Na psaní se uchylujete do Ústí nad Labem. Proč?

V Ústí nad Labem mám byt po svém tátovi. Když jsem v Praze, často mám tolik zájmů, že se nemohu zklidnit a soustředit na psaní. Ústí nad Labem je na psaní knih ideální a tak toho využívám.

Jan Dvořák

Román Hedvika vydalo nakladatelství DEUS na začátku prosince 2012.

Mediální podpora iDNES.cz

Autor: Blog Info | čtvrtek 13.12.2012 15:19 | karma článku: 15.99 | přečteno: 2754x

Další články blogera

Blog Info

Soutěž hlasujících: Kdo se letos může těšit na cenu?

Jako každý rok nesoutěžili jen blogeři, soutěžili jste i vy - čtenáři a hlasující. Na koho se usmálo štěstí a může se těšit na knižní ceny od partnera ankety Bloger roku?

23.6.2023 v 10:59 | Karma článku: 8.87 | Přečteno: 431 | Diskuse

Blog Info

Fotovideoblog: Jak se předávaly ceny Bloger roku 2022

Ani letos jsme nemohli a nechtěli vynechat tradiční blogerský sraz. Sešli jsme se tentokrát v restauraci Žebeerková Kozlovna na pražském Smíchově. Kdo byl hvězdou večera a kdo získal letošní Cenu redakce? Podívejte se!

22.6.2023 v 7:50 | Karma článku: 17.78 | Přečteno: 1581 | Diskuse

Blog Info

Dohlasováno! Blogerkou roku Šichtařová. Vypravěčem roku se stal Jaromír Šiša!

Víc než šest tisíc hlasů, drtivé vítězství favoritů i drama do posledních vteřin v nové kategorii Vypravěč roku. Její vítěz, Jaromír Šiša, vyhrál před Dankou Štoflovou o jeden jediný hlas!

13.6.2023 v 9:28 | Karma článku: 34.58 | Přečteno: 8462 | Diskuse

Blog Info

Vyhlášení Blogera roku 2022: Pozvánka

Milé kolegyně, milí kolegové, i letos je nám ctí a potěšením pozvat vás na vyhlášení vítězů a předávání cen ankety Bloger roku 2022...

7.6.2023 v 9:09 | Karma článku: 7.83 | Přečteno: 920 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Ladislav Kolačkovský

Zapomenuté pražské sídlo orlických Schwarzenbergů

V Praze je městský dům, který zdobí schwarzenbergský erb, konkrétně orlické sekundogenitury. Jedná se o dům ve Spálené ulici č.p. 90. Kdysi pražské sídlo orlické větvě rodu, které dnes se Schwarzenbergy málokdo spojí.

17.3.2024 v 15:51 | Karma článku: 18.21 | Přečteno: 261 | Diskuse

Pavel Král

Svoboda

„Každý dělal, co uznal za správné.“ Není právě tohle svoboda? Netouží právě po tomto lidé? Aby je nic a nikdo neomezoval. A tak aby si konečně mohli dělat jen to, co sami chtějí!

17.3.2024 v 13:00 | Karma článku: 6.00 | Přečteno: 114 | Diskuse

Kamila Steinová

Rozhovor s Miroslavem Hlaučem

V minulém článku jsem vám představila debutový román Letnice od Miroslava Hlauča. Dnes u Letnic stále zůstaneme, ale trochu jinak. Přináším vám s panem Hlaučem rozhovor.

17.3.2024 v 12:45 | Karma článku: 6.28 | Přečteno: 78 | Diskuse

Ladislav Kolačkovský

Don Baltasar Marradas – zmizelé posmrtné stopy velkého generála

Don Baltasar Marradas y Vich byl říšský hrabě a rytíř Maltézského řádu, císařský polní maršál španělského původu. Ve své době byl slavný, ale po smrti stopy generála zcela mizí. Dodnes nevíme, kde vlastně spočinuly jeho ostatky.

16.3.2024 v 21:34 | Karma článku: 14.89 | Přečteno: 181 | Diskuse

Ladislav Kolačkovský

Prof. Ferdinand Ďurčanský, profesor práv a šlechtic ve službách slovenského kříže

14. března 1939 vznikl Slovenský štát. Ve vládě válečné Slovenské republiky byl jeden z ministrů původem ze šlechtického rodu, který obdržel erb a nobilitaci od císaře Rudolfa II. Prof. Ferdinand Ďurčanský

16.3.2024 v 16:46 | Karma článku: 12.65 | Přečteno: 205 | Diskuse
Počet článků 757 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 7526

Adminy blogu jsou Patrik Banga, Tereza Janků, Helena Skočová a Veronika Krátká. Pokud chcete komukoli z nich napsat, adresa je vždy: jmeno.prijmeni@idnes.cz. Nebo pište na společnou adresu admin.blog@idnes.cz.

Facebook Blog iDnes


 

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...