Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč nemáme na iDNES.cz obyčejné “lajkovací” tlačítko

Nabízíme pohled do zákulisí projektového týmu, který pracuje na vylepšování webových stánek iDNES.cz. Tentokrát na téma sdílecí tlačítka pro sociální sítě.

 

Náš projektový tým je trochu zvláštní. Místo, abychom vymýšleli skvělé nové funkce a implementovali je do praxe, jsme za největší potápěče dobrých nápadů. Naše nejčastější otázky jsou “kdo to bude používat”, “co z toho budeme mít” nebo “kdo to zaplatí”.

Když za námi loni na podzim přišli kolegové z redakce, že chtějí na webu iDNES.cz standardní sdílecí tlačítka pro Facebook, Twitter a Google+, nejlépe hned pod titulkem “jako to mají všichni”, položili jsme zákeřnou otázku:
- Proč?
- Aby lidé naše články víc sdíleli.
- Sdílecí tlačítka už máme dole u článku a lidé je sdílejí.
- Ano, ale my chceme, aby byla dobře viditelná. Viditelná tlačítka rovná se víc sdílení.
- Přinese nám to víc čtenářů na web?

Konečně jsme se tak dostali k jádru problému, který už si zaslouží rozbor.

Hodnotu nemají lajky, ale čtenáři

Facebook je použitelný pro malé a střední firmy, ale i tam je dost problematické ho doporučovat jako jediný komunikační prostředek firmy se zákazníky. Snižování viditelnosti příspěvků stránek v poslední době je dobrým důkazem proč. Dlouhodobě si firma může budovat marketingový a komunikační kanál, který jednoho dne zcela zmizí. Nebo za který bude firma muset platit, čemuž se původně chtěla vyhnout.

Pro zpravodajství je Facebook nutné zlo. Je příjemný jako zdroj návštěvnosti (a významný), ale pokud lidé zůstávají tam a nejdou k vám, je to k ničemu. Spousta fanoušků na Facebooku neznamená prakticky téměř nic, protože nikdo z nich nevidí reklamu na vašich stránkách, ze které žijete. Samozřejmě není to tak hrozné, jak si ukážeme dále.

Anatomie interakce aneb co všechno je lajk

Podívejme se na samotný mechanismus sdílení. Vezměme třeba nejsdílenější článek ze středy 1. dubna 2014 o předražených stavbách. V něm si můžeme zobrazit lajkovací tlačítko, které nám tvrdí že článek má 1409 (v době pořízení snímku níže už 1644) interakcí (dříve Facebook psal přímo lajků).

 

Pokud si počet interakcí rozebereme podrobně, tak dostaneme mnohem zajímavější obrázek:
<share_count>467</share_count>
<like_count>543</like_count>
<comment_count>399</comment_count>
<total_count>1409</total_count>

Komentáře (comment_count) můžeme rovnou odečíst, protože to jsou lidé, kteří debatují na Facebooku, často aniž článek vůbec četli, ti nás nezajímají. Nejdůležitější je “share_count”, tedy lidé, kteří článek aktivně sdíleli, ti zajišťují nejviditelnější příspěvky pro ostatní, přes které k nám může někdo přijít.

Číslo “like_count” je mírně problematické, protože započítává jak lidi, kteří článek lajkovali tlačítkem “Doporučit” (dříve “To se mi líbí”), tak i lidi, kteří “lajkovali” sdílený příspěvek přímo na Facebooku.

Protože máme i vlastní měření, můžeme se podívat, kolik lidí se příspěvek snaží sdílet z iDNES.cz. Celkově jsme se na různých místech (aplikace, mobilní a “velký” web) dostali k číslu 213, což je asi 45 % celkových sdílení, pokud budeme počítat dohromady “like” a “share”, dojdeme k číslu 21 %. Tedy 79 % sdílí článek jinde, než ze stránek iDNES.cz.

Rozdíl mezi našimi měřeními a “jejich” čísly je dán dvěma faktory. Jednak hodně sdílení probíhá kopírováním odkazu – zkopíruji si adresu webové stránky, na Facebooku vložím a přidám vlastní komentář. Spoustě lidí to tak přijde bezpečnější a srozumitelnější, protože nemusí řešit, co dělá “Doporučit” a co dělá “Sdílet” a zda sdílený příspěvek někdo uvidí. Což v případě “Doporučit”  (Recommend) je docela problém, protože ne každá lajkovaná stránka se zobrazí ve vašem proudu příspěvků (streamu), tedy ani vašim kamarádům (viz třeba téma na Stackoverflow) a ve výsledku je bezcenná.

Druhým faktorem je, že lidé jednou viděný příspěvek sdílejí přímo na Facebooku, což v případě námi uváděného příspěvku ze stránky facebook.com/iDNES.cz dělá 68 lidí, další sdílení může být od jiných uživatelů.

Když vezmeme, kolik lidí mohlo příspěvek vidět (dosah 36 000 uživatelů a zapojení 2500 jenom na naší facebookové stránce), je výsledný příchod 1596 lidí zpátky na web (podle Google Analytics) poměrně malé číslo vzhledem k celkové čtenosti. (Samozřejmě v měřítku internetového marketingu bychom se mohli dostat k CTR asi 1 %, což špatné není vzhledem k tomu, že jsme pro to nemuseli udělat téměř nic.)

Čtenáři chtějí rychlý web

Ale zpět k našemu sdílení. Původně jsme ho měli pouze dole u článku skryté za jedním odkazem, proto jsme se snažili ho udělat viditelnější, nejlépe dobře patrnými tlačítky, která jsou hned po ruce. Tlačítka nabízená přímo Facebookem a Twitterem jsme ovšem zavrhli hned na začátku kvůli jejich velikosti a naší a vaší bezpečnosti.

Jeden z prvků pro hodnocení kvality stránek vyhledávači je rychlost načítání uživatelům, která je mimo jiné daná velikostí stránky. Vlastní kód stránky můžete do určité míry zmenšovat a optimalizovat (sloučit malé obrázky do jednoho, minimalizovat počet souborů, komprimovat obrázky), což samozřejmě děláme. Ale pokud si dáte na web standardní sdílecí tlačítka, znamená to dalších 200 KB v případě Facebooku (bývalo to půl megabajtu), 324 KB u Twitteru a přibližně 150 KB u Google+. I dnes je přitom pro řadu uživatelů rozdíl, jestli má stránka 1,1– 1,5 MB (musíte počítat reklamy, které vás živí) nebo 2,1-2,5 MB v případě stránek s mnoha různými prvky.

Ale to samozřejmě není všechno, protože na vaší stránku umístíte cizí kód, nad kterým nemáte žádnou kontrolu a který se může kdykoli změnit. Jedním problémem je, že tento kód uživatele “špehuje” kvůli svému lepšímu fungování. Ale je s tím spojené také to, že neznámý kód vám může způsobit problémy. Případy, kdy spadla celá facebooková “platforma” a řada webových stránek kvůli tomu nešla načíst, nejsou tak řídké. Potom je otázka, zda vložíte osud svých stránek do rukou třetí strany, která vás neinformuje v případě problémů a kterou nemůžete kontaktovat, když něco potřebujete. Pro nás platí, že toto nechceme.

Jak jsme testovali nová sdílecí tlačítka

Během listopadu 2013 jsme rozhodli o testování. Místo nativních tlačítek jsme vybrali vlastní ikony, které dialog sdílení otevřou teprve po kliknutí, nemůže tedy dojít k náhodnému stisknutí tlačítka ani špehování uživatelů. V první fázi jsme zvolili “brutální” metodu, kdy jsme umístili tlačítka na dvě místa - hned pod titulek článku a dolů pod článek za podpis. Chvíli jsme zkoušeli obě polohy zároveň (na Revue, Oně a Technetu), později jenom jednu (na Technetu nahoře, na Oně dole) a sledovali jsme, jak se zvedne počet sdílení a jak počet přístupů ze sociálních sítí. Největší překvapení bylo zvýšení množství sdílení na Revue, které bylo původně nízké a viditelnější tlačítka ho podpořila. Na jiných ostrovech nebyla změna tak výrazná, i když se potvrdilo, že viditelnější tlačítko znamená víc kliků. Zajímavé bylo, že na Revue a Oně nekleslo původní sdílení, zatímco na Technetu začali lidé více využívat nová tlačítka a původní sdílení pokleslo.

Ale bylo třeba vyhodnocovat také druhý parametr, a sice přístupy zpátky na web. Tam už závislost tak silná nebyla:

Či spíše nebyla vůbec žádná. Když si vezmeme až trojnásobné množství sdílení spojené s novými viditelnějšími tlačítky, není zlom 15. listopadu v grafu vůbec patrný:

Ještě je potřeba odlišit kliky, kdy si lidé snažili vyzkoušet nové prvky (miskliky), a skutečné sdílení. Po třech měsících je možné říct, že si lidé na nová tlačítka zvykli a klikají na ně pouze v případě potřeby, takže z měření dostaneme relevantní data. Z grafu je vidět, že nové sdílení je používanější než staré, ale někteří lidé stále používají starý způsob rozbalit nabídku a sdílet. Zajímavý je také podíl lidí, kteří otevřou nabídku pro lajkování a sdílejí články odtamtud (jestli skutečně lajkují nemůžeme ověřit).

Vsuvka: robot milující prkna

Přestože z našeho měření filtrujeme roboty a automaty a počty kliků by měli být skuteční uživatelé, u některých článků se objevila neuvěřitelně vysoká čísla sdílení. Za tři dny se například u tohoto článku o paddleboardu zaznamenalo přes tisíc sdílení (přesná čísla zmizela v historii a nemáme je poznačeno). Přitom skutečná data vypadají jinak:
<share_count>11</share_count>
<like_count>3</like_count>
<comment_count>0</comment_count>
<total_count>14</total_count>

Zmíněný článek následoval za pár dní jiný článek na Technetu o motherboardech, který už roboty tolik nebral, přesto nasbíral pěkné stovky kliknutí na sdílecí tlačítka (překvapivě hlavně Facebook). Tento jev si dosud neumíme vysvětlit.

Závěr

Propagace přes sociální sítě je pro zpravodajské médium důležitá. Ale je třeba ji používat s rozumem. My jsme si vyhodnotili, že nativní sdílecí tlačítka mají oproti našim vlastním tlačítkům minimální přínos, ale naopak znamenají ztrátu kontroly, větší velikost stránky. Proto jsme od nich upustili. Zachovali jsme pouze lajkovací tlačítko skryté za odkazem, které se poměrně dobře a často používá. (Na blogu, kde čtete tento článek, tlačítko máme, protože tu zatím platí trochu jiná pravidla.)

Jediný recept na sdílení a následné příchody k nám je psát dobré články s virálním potenciálem, které budou lidé chtít sdílet a na které budou chtít následně klikat. Pokud lidi článek sdílet nechtějí, ničím je k tomu nedonutíme, ani tlačítkem překrývajícím titulek.

Autor: Blog Info | středa 9.4.2014 15:36 | karma článku: 14,15 | přečteno: 1096x
  • Další články autora

Blog Info

Blogy prošly zásadní změnou, podívejte se jakou

Blogy na iDNES.cz budou mít zanedlouho sedmnácté narozeniny. A protože sedmnáct let je v prostředí internetu téměř dospělost, nastal čas změny. A když změna, tak zásadní. Vše se zjednoduší a zpřehlední.

25.3.2024 v 9:59 | Karma: 25,08 | Přečteno: 9036x | Diskuse| Ostatní

Blog Info

Soutěž hlasujících: Kdo se letos může těšit na cenu?

Jako každý rok nesoutěžili jen blogeři, soutěžili jste i vy - čtenáři a hlasující. Na koho se usmálo štěstí a může se těšit na knižní ceny od partnera ankety Bloger roku?

23.6.2023 v 10:59 | Karma: 8,87 | Přečteno: 553x | Diskuse| Ostatní

Blog Info

Fotovideoblog: Jak se předávaly ceny Bloger roku 2022

Ani letos jsme nemohli a nechtěli vynechat tradiční blogerský sraz. Sešli jsme se tentokrát v restauraci Žebeerková Kozlovna na pražském Smíchově. Kdo byl hvězdou večera a kdo získal letošní Cenu redakce? Podívejte se!

22.6.2023 v 7:50 | Karma: 17,78 | Přečteno: 1726x | Diskuse| Ostatní

Blog Info

Dohlasováno! Blogerkou roku Šichtařová. Vypravěčem roku se stal Jaromír Šiša!

Víc než šest tisíc hlasů, drtivé vítězství favoritů i drama do posledních vteřin v nové kategorii Vypravěč roku. Její vítěz, Jaromír Šiša, vyhrál před Dankou Štoflovou o jeden jediný hlas!

13.6.2023 v 9:28 | Karma: 34,64 | Přečteno: 8591x | Diskuse| Ostatní

Blog Info

Vyhlášení Blogera roku 2022: Pozvánka

Milé kolegyně, milí kolegové, i letos je nám ctí a potěšením pozvat vás na vyhlášení vítězů a předávání cen ankety Bloger roku 2022...

7.6.2023 v 9:09 | Karma: 7,83 | Přečteno: 1008x | Diskuse| Ostatní

Blog Info

Začalo finále Blogera roku 2022. Dejte hlas svým favoritům a hrajte o ceny!

Nominační kolo je za námi a jako každý rok přichází ta nejdůležitější část ankety. Kdo z třicítky blogerek a blogerů uspěje v trojici kategorií? Hlasujte pro své favority a získejte ceny od partnera soutěže, vydavatelství HOST

29.5.2023 v 9:17 | Karma: 20,33 | Přečteno: 7216x | Diskuse| Ostatní

Blog Info

Startuje Bloger roku 2022. Hrajte s námi a nominujte své oblíbené autory!

Tradiční anketa blogu iDNES.cz je zase tu. Vybírejte své autory a nechte je dojít až na zdejší blogerský olymp! A stejně jako jindy ceny dostanou nejen vítězní blogeři, ale také vy, hlasující.

9.5.2023 v 9:01 | Karma: 13,77 | Přečteno: 2340x | Diskuse| Ostatní

Blog Info

Je dobojováno. Nepomohl ani Mára, ani Jezulátko

Další přímá volba prezidenta ČR je za námi. Hlavou státu bude příštích pět let bývalý voják Petr Pavel, který porazil kandidáta hnutí ANO Andreje Babiše. Jak volbu vnímali blogeři? A jaké jsou bezprostřední reakce?

28.1.2023 v 15:59 | Karma: 19,96 | Přečteno: 13293x | Diskuse| Politika

Blog Info

Soutěž hlasujících: komu letos připadly vouchery?

Jako již tradičně i tentokrát se hrálo nejen o stupně vítězů v soutěži Bloger roku, ale také o ceny pro hlasující. Podívejte se, na koho připadl šťastný los!

1.7.2022 v 12:19 | Karma: 10,52 | Přečteno: 630x | Diskuse| Ostatní

Blog Info

Fotovideoblog: Předávání cen Bloger roku 2021

Znovu jsme se společně potkali na blogerském srazu, tentokrát v tradičním předprázdninovém termínu. Stejně jako loni v restauraci Tiskárna, v centru Prahy. Kdo nakonec na sraz dorazil? A kdo získal Cenu redakce? Podívejte se!

29.6.2022 v 9:25 | Karma: 21,11 | Přečteno: 2077x | Diskuse| Ostatní

Blog Info

Dohlasováno! Blogerkou roku Slezáková. Nováčkem Dana Štoflová

Přes pět tisíc hlasů a strhující boj doslova do posledních minut. Takový byl Bloger roku 2021, jehož vítězky a vítězové vzešli z vašich čtenářských hlasů. A překvapení se konalo. Po šesti letech nevyhrála Markéta Šichtařová.

21.6.2022 v 8:47 | Karma: 30,02 | Přečteno: 6722x | Diskuse| Ostatní

Blog Info

Je tu finále Blogera roku 2021. Podpořte svého favorita a zahrajte si s námi!

Po nominačním kole přichází druhá část naší tradiční ankety. Kdo z třicítky těch, kteří do finále postoupili, letos uspěje? Hlasujte pro svého favorita a vyhrajte voucher od partnera soutěže - knihkupectví Knihy Dobrovský.

6.6.2022 v 9:55 | Karma: 14,21 | Přečteno: 6817x | Diskuse| Ostatní

Blog Info

Pozvánka na vyhlášení Blogera roku 2021

Milé kolegyně, milí kolegové, je naší příjemnou povinností pozvat vás i letos na oficiální vyhlášení vítězů a předávání cen ankety Bloger roku 2021!

6.6.2022 v 8:38 | Karma: 7,73 | Přečteno: 734x | Diskuse| Ostatní

Blog Info

Je tu Bloger roku 2021. Vyberte své oblíbence a zahrajte si s námi o ceny!

Letos opět v tradičním termínu. Startuje anketa o toho nejoblíbenějšího blogera roku 2021! A stejně jako v minulých letech se o ceny nebudou ucházet jen blogeři. Vyhrát můžete i vy!

16.5.2022 v 8:15 | Karma: 13,88 | Přečteno: 4071x | Diskuse| Ostatní

Blog Info

Úplná pravidla ankety Bloger roku 2022

Tato úplná, pro anketu závazná pravidla budou zveřejněna po celou dobu trvání ankety na internetové adrese https://info.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=756333

16.5.2022 v 8:08 | Karma: 11,31 | Přečteno: 802x | Diskuse

Blog Info

Proč mažeme z diskusí „svině ruské“ a další diskusní příspěvky

V posledních dnech se diskutéři často ptají, proč jsme smazali diskusní příspěvek, který byl urážlivý vůči Rusům, když ruská vojska útočí na Ukrajinu. Případně proč jsme smazali příspěvek, který urážlivý nebyl.

2.3.2022 v 16:03 | Karma: 34,35 | Přečteno: 6530x | Diskuse| Ostatní

Blog Info

Chocholoušek? Ach ano, Putin.... aneb blogeři o válce na Ukrajině

Už pátý den pokračuje konflikt na Ukrajině, kterou napadlo Rusko. Jak konflikt vnímají ti, kdo mají v místech bojů příbuzné? A proč Německo váhalo s podporou odpojení Ruska od mezibankovního systému SWIFT?

28.2.2022 v 10:02 | Karma: 15,02 | Přečteno: 4955x | Diskuse| Ostatní

Blog Info

A já blbec nechtěl radar v Brdech...

Dnes začal vojenský útok na Ukrajinu. Máme se podle blogerů bát, nebo jde o politickou sebevraždu v přímém přenosu? Sledujte aktuální názory blogerů iDNES.cz!

24.2.2022 v 9:43 | Karma: 27,47 | Přečteno: 15791x | Diskuse| Ostatní

Blog Info

V některém z příštích žraloků: u koho zazvoní pošťák s výhrou?

Abychom tentokrát vyzkoušeli nejenom vaši pozornost, ale i rychlost, zvolili jsme místo tradičního losování výherců metodu „kdo dřív přijde, ten dřív mele“. Čí klávesnice byly nejrychlejší?

17.2.2022 v 9:42 | Karma: 5,90 | Přečteno: 302x | Diskuse| Ostatní

Blog Info

SOUTĚŽ: Vyhrajte knížku V některém z příštích žraloků

Jak jsme slíbili, o knihu V některém z příštích žraloků od oblíbeného blogera Josefa Prouzy je možné si zasoutěžit. Zkusíte to?

7.2.2022 v 9:29 | Karma: 5,94 | Přečteno: 536x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 758
  • Celková karma 25,08
  • Průměrná čtenost 7571x
Adminy blogu jsou Patrik Banga, Tereza Janků, Helena Skočová a Veronika Krátká. Pokud chcete komukoli z nich napsat, adresa je vždy: jmeno.prijmeni@idnes.cz. Nebo pište na společnou adresu admin.blog@idnes.cz.